Atmosferický tlak

Tlak je definovaný ako sila pôsobiaca na jednotkovú plochu. Ak je vzduch v pokoji, je tlak vzduchu vo všetkých smeroch rovnaký. Tento tlak nazývame tlakom statickým. Ak je vzduch v pohybe, pôsobí na jednotkovú plochu umiestnenú proti smeru prúdenia prídavný tlak. Tento tlak nazývame tlakom dynamickým. Meteorológia sa zaobera z väčšej časti tlakom statickým alebo barometrickým. Termíny tlak vzduchu, atmosferický tlak a barometrický tlak sú považované za synonymá. Atmosferický tlak v danej hladine sa dá definovať ako tiaž vzduchového stĺpca rovnakého prierezu, ktorý siaha od danej hladiny až na hornú hranicu atmosféry.

V meteorológií sa používa ako jednotka tlaku vzduchu hektopascal (hPa).

Atmosferický tlak sa bežne meria ortuťovými tlakomermi. Preto dávnejšou, dnes už nepovolenou jednotkou tlaku vzduchu, je výška ortuťového stĺpca v milimetroch - mmHg (torr).

Ďalším prístrojom na meranie tlaku vzduchu je aneroid, založený na deformácii kovových krabičiek tlakom vzduchu. Moderné prístroje sú založené na zmene elektrickej kapacite čidla.

 

Horizontálne zmeny tlaku vzduchu

Na prízemných poveternostných mapách môžeme vidieť že tlak vzduchu nie je všade rovnaký. Je to spôsobené tým, že zemsky povrch je ohrievaný nerovnomerne. Čiary spojujúce miesta s rovnakým tlakom na prízemnej poveternostnej mape sa nazývajú izobary. Izobary sa nikdy nepretínajú a majú tvar zhruba súbežných alebo koncentrovaných kriviek.

Izobary vymedzujú v tlakovom poli atmosféry tlakové, alebo barické útvary. Rozlišujeme šesť druhov týchto útvarov podľa toho, či je tlak vzduchu v nich vyšší alebo nižší ako tlak v okolitých oblastiach a podľa toho, aký tvar majú izobary, ktoré ich uzatvárajú.

Tlaková níž (cyklona) - je oblasť relatívne nízkeho tlaku vzduchu s najnižším tlakom vo svojom strede. O tlakových nížach hovoríme že sú hlboké alebo plytké.

Brázda nízkeho tlaku vzduchu je tvojrená izobarami, ktoré vybiehajú z tlakovej níže, pričom pozdĺž osy brázdy je tlak nižší ako na oboch jej stranách.

Tlaková výš (anticyklona) - je oblasť relatívne vysokého tlaku vzduchu s najvyšším tlakom vo svojom strede. Izobary v blízkosti stredu tlakovej výše sú obvykle od seba viac vzdialené ako izobary v blízkosti stredu tlakovej níže.

Hrebeň vysokého tlaku vzduchu je podobný brázde s tým rozdielom, že pozdĺž osy hreneňa je tlak vyšší ako na oboch jej stranách.

Podružná tlaková níž je malá níž, ktorá sa spravidla vyskytuje na južnom okraji rozsiahlej (centrálnej) tlakovej níže.

Tlakové (barické) sedlo je neutrálna oblasť medzi dvoma tlakovými výšami a dvoma tlakovými nížami. Sedlá bývaju neustalé v pohybu a podliehajú stálym zmenám.

 

Tlakový gradient

Tlakový gradient je zmena tlaku v akómkoľvek smere pripadajúca na určitú vzdialenosť. V meteorológií má veľký význam horizontálna zložka tlakového gradientu, pretože dáva vzniknúť horizontálnemu prúdeniu vzduchu, vetru. Pre prax je dôležité si zapamätať že gradient ja najsilnejší v miestach kde sú izobary najviac nahustené pri sebe a opačne. 

Výškový barometrický stupeň

Vertikálna vzdialenosť vyjadrená v metroch, pozdĺž ktorej sa tlak vzduchu zmenšuje pri výstupe alebo rastie pri zostupe o 1hPa, sa nazýva výškový barometrický stupeň. Mení sa s časom a teplotou vzduchu. V teplom vzduchu je väčší ako vo vzduchu studenom. Jeho priemerná hodnota pri zemi je 8m, v hladine 500 hPa 16m.

 

Meranie výšky

Aby boli hodnoty tlaku vzduchu na staniciach v rôznych nadmorských výškach zrovnateľné, je navyhnutné previesť redukciu tlaku na jednu spoločnú hladinu. Ako štandartná hladina bola zvolená stredná hladina mora (MSL). 

Definícia tlakou QNH, QFF, QFE, QNE

QFF - hodnota tlaku vzduchu prepočítaná z nameraného tlaku radukciou podľa barometrickej formule na strednú hladinu mora. Po nostavení na výškomeri nám výškomer zobrazí výšku letiska, terénu,....

QFE - staničný tlak redukovaný na najvyšší bod dráhového systému saného letiska alebo na prah dráhy alebo k vzťažnému bodu letiska. Výškomer indikuje výšku lietadla nad letiskom. Na zemi zobrazuje nulu.

QNH - staničný tlak redukovaný na strednú hladinu mora podľa štandardnej atmosféry. Výškomer indikuje po pristátí výšku nad strednou hladinou mora plus výšku výškomeru nad zemou.

QNE - výška indikovana barometrickým výškomerom pri nastavení štandardného tlaku 1013,25 hPa. Pri nastavení výškomeru neukazuje výškomer presnú výšku, preto sa používa len na zachovanie výškových rozostupov medzi lietadlami.