Záujmový priestor
Po naplánovaní a zistení potrebných informácií z širšieho hľadiska sa musíme venovať aj menším oblastiam ktoré sú pre nás podstatné. Tieto oblasti sú letiská vzletu a pristátia, prípadne záložné letiská.
Nemali by sme zabudnúť ani na výstrahy. Počas letu je možné si ich počúvnuť na frekvenciách ATISu a VOLMETu.
Budeme potrebovať správu METAR - pravidelnú leteckú meteorologickú správu z meteorologických staníc o počasí pozorovanom na letisku, ktorú letecká meteorologická služba prevádzkuje na letiskách s riadenou leteckou prevádzkou. Meteorologické informácie sú uvedené v tvare kódu METAR. Správy METAR sú vydávané v pravidelných 30 alebo 60 minútových intervaloch. Sú v nej popísané podmienky na letisku a význačné javy počasia a oblačnosti v blízkosti letiska. Za blízkosť letiska sa považuje okolie letiska do vzdialenosti 8km. Môže k nej byť pripojená pristávacia predpoveď TREND. Pri predpovediach môžeme čerpať tieto informácie aj z profesionálnych meteorologických staníc ktorých hodnoty jednotlivých prvkov sú prevzaté z meteorologických správ SYNOP.
TAF- letiskové predpovede pre letiská s riadenou leteckou prevádzkou, v tvare kódu TAF, vydávané každých 6 hodín s platnosťou na 24 hodín.
Pre získanie meteo predpovedí a správ je potrebné poznať ICAO kód daného letiska. Najlahšia cesta ako ho nájsť je cez databázu ICAO kódov, kde stačí zadať mesto a krajinu, prípadne presný názov letiska.
www.airlinecodes.co.uk/aptcodesearch.asp
Po získaní potrebných ICAO kódov môžeme vyhľadať potrebné METAR a TAF. Do prádzenej kolónky vypíšeme presný ICAO kód pre dané letisko.
Pomôcka na dekódovanie METARu a TAFu.
Veľmi významnou súčasťou meteo briefingu sú aj tzv mapy význačného počasia.
Mapy význačného počasia na trati, ktoré sú poskytované pred letom vo forme máp, musia mať uvedené výškové a časové ohraničenie a jednotky. Na týchto mapách musia byť znázornené búrky, tropické cyklóny, silné squall lines, mierna alebo silná turbulencia, mierna alebo silná námraza, rozsiahla piesočná/prachová víchrica, pre letové hladiny 100 až 250 oblačnosť súvisiaca s predošle uvedenými javmi a nad letovou hladinou 250 aj cumulonimbus. Prízemná poloha, rýchlosť a smer postupu frontálnych systémov. Výška tropopauzy, jet-steam a informácie o polohe vulkanických erupcií vytvárajúcich oblačnosť tvorenú sopečným popolom, ktorá je pre letovú prevádzku význačná, názov sopky a čas prvej erupcie, a upozornenie pre užívateľa, že je potrebné zoznámiť sa s informáciami SIGMET vydanými pre danú oblasť.
weather.noaa.gov/fax/wafssig.shtml
Ak sa lieta v rámci Európy je potrebné zvoliť si Euro Sig Wx, ak je let naplánovaný aj mimo je potrebné pozrieť si všeky mapy swx s potrebnými oblasťami.