Jednou z úloh pilota pred letom je vypracovanie predletovej prípravy. Do predletovej prípravy zaraďujeme dôsledné naplánovanie trate letu (navigačnú prípravu ) , podľa podmienok v daný deň, kontrolu priestorov cez ktoré budeme s letúnom prechádzať, naštudovanie potrebných predpisov a v neposlednom rade meteorologický briefing.
Pred letom je dôležité sa zoznámiť so všetkými javmi, s ktorými sa môžeme stretnúť počas letu na trati. Všetky meteorologické informácie nájdeme v jednotlivých meteorologických správach:
- Posledné pravidelné letecké meteorologické správy METAR
- Letiskové predpovede TAF
- Výstrahy meteorologických javov na trati SIGMET
- Výstrahy AIRMET
- Informácie GAMET
- Mimoriadne hlásenie pre náhle a rýchle zmeny počasia SPECI
- Správy pokrytia vodou alebo snehom RWY SNOWTAM
- Mimoriadne hlásenia z lietadiel, ktoré nie sú pokryté v správe SIGMET
Počas letu sa môžeme stretnúť s javmi, o ktorých je dôležité vedieť čo môžeme od nich očakávať. Znalosť výskytu a vývoja týchto javov nám môže za letu veľmi pomôcť. Medzi nebezpečné javy radíme napríklad: búrku, krúpy, turbulenciu, húľavu, strih vetra, námrazu,...Ak nebudeme vedieť že sa pred nami vyskytuje napríklad búrka, môže byť nasledujúce pokračovanie v letu veľmi nepríjemné a nebezpečné. Môže dôjsť k poškodeniu lietadla elektrickým výbojom, turbulencia, krúpy, a podobne. Naopak, ak budeme vedieť že sa vedľa nás vyskytuje JetStream, môžeme zvýšiť rýchlosť letu a tým ušetríme dobu letu aj palivo.
Počasie sa spravidla zisťuje tesne pred letom, pretože potrebujeme poznať čo najpresnejšie a najaktuálnejšie dáta.
V prvom rade by si mali piloti správne premyslieť cieľ svojej cesty ako aj trasu svojej cesty. Informácie by mali byť čerpané iba z oficiálnych stránok úradov ktoré sú na to určené. Po tom ako je cieľ premyslený je potrebné si porovnať čo potrebujem na správnu predletovú meteorologickú prípravu a čo mám k dispozícií.